Direktlänk till inlägg 6 maj 2016

Det stora beskedet

Av Anna - 6 maj 2016 19:24

Jag har fått ok till at bli opererad.

Efter en belstningsröntgen och att bentätheten blev testad blev det ett ok från min ortoped.

Han var tydlig med att jag inte kommer att bli bättre av mig själv och han tryckte också på att valet var i slutändan mitt om jag skulle opereras eller inte. Jag tackade ja och blev satt på en väntelista.

Jag hade mardrömmar innan om att jag skulle få vänta länge med att bli opererad så när läkaren sa att det tidigast skulle bli till höst med förmodligen till våren så blev jag totalt knäckt. Jag ville ju börja jobba iår!


Jag bröt ihop, men samlade mig.

Jag räknade ignorerade alla nackdelar med att behöva vänta länge på operation och började räkna upp alla fördelar.

jag fick en möjlighet att komma i form ordentligt för att kunna få bästa möjliga resultat av operationen. Delvis träna upp musklerna och delvis gå ned i vikt. Var kilo är så viktigt! SÅ jag började träffa en dietist för att ta tag i allt och tog upp kontakten med min sjukgymnast. Det gick först jättebra med att bli av med vikten men avtog sedan en del. Jag kom fram till att jag inte behövde stressa eftersom jag hade gott om tid på mig och det viktigaste var en hållbar viktnedgång. Jag gick med i en grupp som är ute och motionerar en gång i veckan, kände sakta med säkert hur jag blev starkare!
Jag blev bättre och bättre och vän med alla tankar.


Sedan fick jag ett samtal den 27 April. Oväntat ringde de från ryggkliniken i Malmö.

Jag blev erbjuden operation den 26 Maj... iår... kände inte att jag hade något val och tackade såklart ja.

Tårarna började rulla ned för kinden i slutet av samtalet och direkt när vi avslutade vårt samtal ringde jag mina nära och kära och grät mig helt förstörd. Mina planer gick i stöpet... igen... Så än en gång fick jag lägga upp en ny strategi.


Det är idag den 6 Maj. Det är 20 dagar kvar tills jag ska opereras och jag har börjat bli vän med tanken.

Jag är stressad, orolig och nervös. För att göra mitt liv bättre så har jag varit magsjuk med. Något som jag aldrig blir annars. Men man måste verkligen göra det bästa av var situation. Det finns ju faktiskt inga alternativ, eller hur?

Så nu har jag en lista på saker som jag måste hinna få gjort innan det är dags och jag gör mitt bästa för att beta mig igenom den.


Panikartat har jag återgått till min Modifastdiet och hoppas att jag kan lyckas gå ner 9kg innan det är dags för operationen. Men jag överlever ju såklart även om jag inte hinner gå ner något alls.


Alla dessa tankar som snurrar omkring...

kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 28 augusti 2019 12:14

Jag blev inte hjälpt av en ny sorts antidepressiva. De krockar med den andra sorten jag tar vilket vi visste men jag ville chansa. Jag har redan fått samtalskontakt och utnyttjat de samtalen som jag fick. Så nu är har jag fått remiss till öppenp...

Av Anna - 22 juli 2019 23:16

Jag har min värsta depression någonsin för tillfället. Jag har gått kbt lång och haft 25 samtal, med de är slut nu. Jag har lärt mig att hantera tankar och känslor bättre. Detta har resulterat i kraftigt minskad oro och ångest. Men... det gör också...

Av Anna - 1 juli 2019 23:14

Mår så otroligt dåligt och tårarna rinner ner från kinderna.... tänkte att det kanske kunde hjälpa att skriva av sig. Och jag kom på att denna bloggen fanns för några dagar sedan. En sammanfattning; Jag var sjukskriven mer eller mindre 3 år pga...

Av Anna - 26 maj 2016 07:58

Alla mediciner tagna, tagit sista duschen och har operationskläder på mig. Jag blir nerrullad till op om fem-tio minuter. Det känns ganska lugnt. Någon enstaka tår har ramlat ner, men bars när jag säger hejdå till folk. Det känns faktiskt inte så j...

Av Anna - 25 maj 2016 17:49

Den 17 maj var jag på inskrivningssamtal. Jag fick träffa en supertrevlig avdelningsläkare, inskrivninsansvarig ssk samt min narkosläkare. Jag fick information om varendaste liten minut som jag kommer att opereras. Jag fick ventilera den oro jag känd...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards